tiistaina, marraskuuta 08, 2005

Loput cummingsit

Tässä vielä loput suomentamani e.e. cummingsin runot. Saattaa tulla samoja kuin ensimmäisessä viestissä, mutta haitanneeko tuo? Hyvään runoon pitää aina palata.

***

66

U-ne-K-si-E-n

lehdet
(nÄe)
jotka on

lukittu

kulTAIseen
jälki-
hEHkuun



r
iSeVä
t

,;:.:;,

***

71

kuinka monta hetkeä täytyy(ällistyttävää kukin
montako vuosisataa)näiden silmiä enempien
uuskuljeksia ja kuljeksia jotain ei koskaan syvenevää rantaa

lukittuna ikuisuudelliseen tasapainoiseen ajan vuorovaihteluun

rakkaus yksin ymmärtää:vain keitä varten
pidän valani kunnes tuo vuorovesi kääntyy;
ja kaikista supistuvista suunnattomasti tuomion
lemuavan viattomuuden aarteista syntyy.

Sitten,ilman uskottavaa missätahansa
hengen välinpitämättömyyden pimennystä
kaiken viisauden kautta tieto uskaltaa kulkea,

kuinka tuo(itseni ainoa itse jonka)lapsi tanssiikaan!

ja kun hänet on kiskaistu sellaiset arvoitukset kuin ihmiset
eivät tule raskaiksi - antaa valtameren kasvaa jälleen

***

11

nöyrä(rajoittamalla

ilolla varustettu)
lintu laulaa rakkauden jokaista totuutta

kaiken sillän ja miksin tuolla puolen


eikä kysy muuta suosionosoitusta

(kun alas typeryydessään sortuvat
vihan ylpeät suunnattomuudet

maailmaksi joskus kutsutut)kuin saada laulaa

***

10

koska on

Kevät
asiaT

uskaltavat tehdä ihmisiä

(eikä
toisin

päin)koska o

n huh
tikuu

Elämät elävät omia

henkilöitään(sen
sijaan

että kaikkienmuiden)mutta

mikä on täydellisen
ihanaa oma

Rakkaani

on että sinä &
minä ovat enemmän kuin sinä

&minä(ko

s
k
a On me)

***

7

on

niin pirun mukavaa kun Kukatahansa -
kyllä;ei

väliä kuka,joku

täysi(mieluusti
blondi
tietysti)

tai sitten toisaalta

no
sinun vanhin
kaverisi
esimerkiksi(tai

;niin

jopa
minä
oletan
jonkun
vaimoa)

- tekee ei tee epäsanoo sanoo katsoo hymyilee

tai vain On
mikä saa
sinut tuntemaan
ettet ole

6 tai 6

teini tai kuusikymmentä
ooo,ooo
kenentahansamuun -

mutta kerrankin

(kuvitt-
ele)

Sinä

***

47

ilman sinun
silmiesi sinun
äänesi sinun tapojesi
armoa(oi kaikkein eniten minun loistava rakkauteni)

kuinka pimeämpi minä olenkaan,
ei laulua(ei
mitään)ei
hiljaisuutta jota olisi kerrottu;sillä ei ole nimeä

mutta jos tämä nimettömyys
(täydellisesti
äkisti)
katoaisi,loputtomassa täsmällisessä

kauneutesi väristyksessä,silloin
minun kadonneet minun
seonneet minun
missälliset itseni ne järjestävät tänne jälleen

- elävimpään erääseen tähteen
yhtä pieniä kuin nämä
kaikki nämä
kiitolliset(tarkkaa)linnut laulavat täydesti

***

44

Nyt minä asetun(kaikki ympärilläni)
makuulle(suuri hämärä syvä sateen
ääni;ja ainasta ja eimistään)ja

mikä herkästi tervetuliaispimeisyys

nyt asetun makuulle(syvimmässä vaakatasossa
enemmän kuin musiikkia)tunne että auringonvalo on
(elämä ja päivät ovat)ainoastaan lainattua:siinä missä
yö on annettu(yö ja kuolema ja sade

ovat annettuja;ja annettua on kuinka kauniisti lumi)

nyt asetun makuulle uneksiakseni(ei mistään
minä tai kuka jokutahansa tai sinä
voi ikinä kuvitella alkavansa uneksia)

jostakin mitä kukaan ei saata pitää.
nyt asetun makuulle uneksiakseni Keväästä

***

32

kaikki mikä ei ole laulua on pelkkää puhetta
ja kaikki puhe on puhumista itsekseen
(vaikka tuo itse olisikin etsitty tai etsisi
herraa tai opetuslasta lammasta tai sutta)

(sano) se jumaluutena tai paholaisena
- kiistele nyyhkäyksinä ja järkeilyinä uhkauksina ja hymyinä
nimeä se julmaksi reiluksi tai siunatuksi pahaksi
se olet sinä(omaa sukua minä)ei kukaan muu

harhauta hölmö ihmiskunta viivytyspuheilla
- sinut on kuuroutettu jokaisen äidin lapsi -
kaikki on pelkkää puhetta mikä ei ole laulua
ja kaikki puhe on puhumista itsekseen yksin

mutta laulun suurin(niin kuin vuoret
tuntevat ja rakastavaiset)laulu on hiljaisuutta

***

31

RUNO(eli
'enemmistön jumalallinen oikeus,
tuon kuninkaitten jumalallisen oikeuden
laillisen jälkeläisen' Homer Lea)

seuraavassa viisi yksinkertaista tosiasiaa joita yksi

kään ali-ihmisylivaltio ole koskaan tiennyt
(1)rakkaudetta olemme yhtä kuin sakki
rakkauden ollessa sinäolenminäolet(2)

pyhä ihmeellinen erilaisuus ensi

luokkaisen & toisen välillä olettaa ajatt
elematonta suunnattomuutta joka rin
nastuu pikkuruiseen lipsahdukseen toisesta kymmenenteen

asteeseen(3)niin kuin oli al

ussa on nytkin ja tulee aina olemaan eli
sataprosenttisenalkuperäinen rehe
llisyys on yhtä kuin selkeys(4)

Ainoastaan riistakala Ui Ylävirtaan
eiollakuollut ei ole ollaelossa

***

64

'oi purppurainen laululintu
ole kiltti ja kerro minulle miksi
tämän kesämaailman(ja sinun ja minun
jotka niin rakastamme elämistä)
täytyy kuolla'

'jos sattuisin
kertomaan sinulle jotain'
(tuo innokkaan ihana lallatteleva
itse vastaa minulle)
'en voisi laulaa'

***

63

(kuuntele)

tämäkin koira haukkuu ja
kuinka hullusti talot
silmät ihmiset hymyt
kasvot kadut
tapulit innokkaasti

törm

äävät läpi iha
nan auringonvalon
- katso -
itset,remuaa:virne
a-v-a-u-t-u-u

ovat(lehdet;kukat)unia

,tule nopeasti tule
juokse juokse
minun perässäni
hyppää huuda(naura
tanssi itke

laula)sillä on Kevät

- (jotenkin)
ja maassa
taivaalla puissa
:joka
paikassa ihme tulee

(kyllä)

sinä ja minä emme voi
kiirehtiä sitä
tuhannellakaan runolla
minun rakkaani
mutta kukaan ei pysty sitä pysäyttämään
Edes Kaikkien Maailman Poliisien Kanssa

Ei kommentteja: